Pierwszy dzień wizyty studyjnej

 1 września w Polsce to początek roku szkolnego a na Islandii rok szkolny rozpoczął się w połowie sierpnia także dzieci i nauczyciele pracują już pełną parą.

Kristín Einarsdóttir zaprosiła nas do swojej szkoły w której pracuje metodą Play to Learn More oraz Smart English. 

Rozpoczęliśmy od lekcji w klasie 2 i od metody stacji. Klasa liczyła 40 uczniów ale byli oni podzieleni na 5 grup tyle ile stacji i każdą grupą zajmował się jeden nauczyciel. Okazało się, że cześć z opiekunów nie było prawdziwymi nauczycielami z uprawnieniami pedagogicznymi. Byli to tzw. asystenci. 

Stacje dotyczyły między innymi rozwijania umiejętności matematycznych, językowych ( angielski, islandzki).

Stacja 1- uczniowie dopasowywali zdania zapisane na karteczkach do obrazków.

Stacja 2- uczniowie losują liczbę i z tą liczbą przejeżdżają na specjalnej deskorolce  pod tablicę na której zapisują daną liczbę

Stacja 3- uczniowie rzucają kostką i tym ruchem, który wypadnie na kostce poruszają się z wybraną wcześniej literą alfabetu do sznurka. Przy sznurku szacują w który m miejscu powinni położyć daną literę.

Stacja 4- uczeń na planszy z alfabetem przeskakuje z litery na literę a uczniowie siedzący obok zapisują jakie powstanie słowo.

Stacja 5- uczeń losuje kartkę z kolorem, podchodzi do nauczyciela mówi jak ten kolor nazywa sie po angielsku i kładzie na kartce w danym kolorze.

Nasze spostrzeżenia:

  • uczniowie bardzo zaangażowani w wykonywanie zadań
  • nauczyciel pełnił funkcje bardziej opieki ponieważ uczniowie sami mobilizowali siebie do wykonania poszczególnych zadań.
Ponadto uczniowie w salach lekcyjnych nie mają butów, siedzą w samych skarpetkach.

Podczas ćwiczeń pisanych przy stacji 4 uczniowie do pisania wykorzystywali tabliczki do pisania a wiec ekologiczne podejście do ograniczenia wykorzystania papieru.






Kolejnym punktem programu miała być obserwacja metody w klasie 3 jednakże klasa ta przebywała pierwszy dzień na kwarantannie w związku z czym obserwowaliśmy klasę 7 i prace metodą projektu.
Pierwszym elementem była prezentacja projektu, jego celów, zadań dla poszczególnych uczniów. Podczas prezentacji uczniowie siedzieli  i słuchali, dopowiadali swoje uwagi. Następnie podzielili się na grupy i przez kolejne godziny pracowali w grupach. Każda grupa miała do dyspozycji jednego laptopa gdzie zamieszczali wypracowane wspólnie materiały. Dla nas najciekawsza była obserwacja podejścia do pracy poszczególnych uczniów. Sala w której pracowali miała wokół przeszklone małe salki w których tez uczniowie mogli pracować jeśli takie było ich życzenie. Ponieważ te przestrzenie były przeszkolone nauczyciele (trzy osoby) widzieli wszystkich uczniów. 




Kolejną lekcją, którą obserwowaliśmy była metoda Play to Learn More na boisku, na świeżym powietrzu. Uczniowie klasy pierwszej sami ubrali się i w towarzystwie nauczyciela wyszli na przyszkolne boisko pokryte sztuczną trawą. Podczas tej lekcji uczniowie układali wyrazy, zdania z liter, które uzbierali. Następnie tworzyli opowiadanie, które jeden z przedstawicieli grupy prezentował.
Po zakończonych zajęciach uczniowie sami układali wykorzystane przyrządy i pomagali nauczycielowi zanieść je do sali.




Podczas pobytu w szkole w tym dniu zostaliśmy również zaproszeni do przedszkola i mogliśmy podziwiać jak wygląda plac zabaw. Poniżej kilka zdjęć.
 Naszą uwagę zwrócił czarny piasek.





Podczas podsumowania pierwszego dnia nasza gospodyni Kristin opowiadała nam również skąd biorą się nazwy  szkół i miejscowości.
Szkoła w której gościliśmy to Helgafellsskoli - nazwa pochodzi od góry, która znajduje się nieopodal i która jest widoczna z boiska szkolnego. 
Nazwa miejscowości w której znajduje się szkoła czyli Mosfellsbær również pochodzi od nazwy góry Mosfell.



Pierwszy dzień zakończyliśmy spacerem  po Reykjaviku z przewodnikiem Wojtkiem, który po polsku opowiadał nam o historii i najważniejszych miejscach w tym pięknym mieście.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie przed wyjazdem na wizytę studyjną

Drugi dzień wizyty studyjnej